Nadia Nsayi (MAS): “Het is mijn taak om een zo divers mogelijk publiek aan te trekken” (Stad Antwerpen)
ANTWERPEN – In juni 2020 start in het MAS een expo over de Congolese museumcollectie die Stad Antwerpen al een eeuw bewaart. Curator beeldvorming Nadia Nsayi Madjedjo is volop bezig met de voorbereidingen. Haar functie werd speciaal voor de expo gecreëerd.
Nadia: “Congo was van 1908 tot 1960 een kolonie van België maar werd al in 1885 gesticht door de Belgische koning Leopold II. In 1920 verwierf de Stad Antwerpen een grote hoeveelheid Congolese objecten van voor en tijdens de Belgische kolonisatie. Dat gebeurde via de Minister van Koloniën Louis Franck en de kunsthandelaar Henri Pareyn. Tot de collectie behoren onder andere kunstvoorwerpen en rituele voorwerpen. Omdat de verwerving exact honderd jaar geleden gebeurde, organiseert het MAS in 2020 een expo. Samen met Els De Palmenaer, conservator Afrika van het MAS en curator van de expo, zijn we volop bezig met de voorbereidingen.”
“We selecteerden 100 Congolese objecten”
“Het MAS selecteerde 100 Congolese objecten voor de expo. Het ontroerde me toen ik de eerste keer de objecten zag. Ik zag voorwerpen uit de streek waar mijn vader is geboren. Bovendien intrigeerde het me om in een Europees museum voorwerpen te zien die zijn gemaakt door Afrikaanse kunstenaars en ambachtslui. Met de expo wil het MAS een deel van die objecten tonen aan het grote publiek, maar ook aan mensen van Afrikaanse afkomst. Dat wordt niet eenvoudig, want een museumbezoek is niet evident voor die doelgroep. Ik ben zelf de dochter van een laaggeschoolde moeder uit Congo die het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren nog nooit heeft bezocht. Zelf ontdekte ik dat museum pas 10 jaar geleden.”
“Als curator beeldvorming is het mijn taak om een zo divers mogelijk publiek aan te trekken. Ik ben ervan overtuigd dat het MAS ook de Congolese gemeenschap moet bereiken, omdat de expo ook over hun geschiedenis en cultuur gaat. Daarom willen we graag samenwerken met nieuwe gidsen van Congolese afkomst. Zij zijn ook ambassadeurs die familie, vrienden en collega’s kunnen uitnodigen voor de expo. Daarnaast zoeken we andere communicatiekanalen en ontmoetingsplaatsen in Antwerpen, Vlaanderen en in Brussel. In mijn vorige functie als beleidsmedewerker bij Broederlijk Delen en Pax Christi bouwde ik een uitgebreid netwerk op met personen afkomstig uit Afrika, en Congo in het bijzonder. Ik hoop via dat netwerk de tentoonstelling bij nieuwe groepen te promoten en hen te overtuigen om in het MAS te komen.”
“Koloniale periode bespreekbaar maken”
“Enerzijds gaat de expo over de objecten: wie ze maakte en hoe ze in Antwerpen terechtkwamen. Anderzijds gaat het ook over hun betekenis vroeger en nu en de beeldvorming van zwarte mensen doorheen de tijd. Met de tentoonstelling willen we een bijdrage leveren aan het debat rond de koloniale periode. België herdenkt wel Wereldoorlog I en II en het onderwijs besteedt daar – terecht – veel aandacht aan. Maar ons koloniaal verleden is veel minder gekend. Het debat daarrond komt langzaam op gang. Als we het verleden leren kennen, kunnen we nochtans de situatie van de wereld vandaag en de toekomst veel beter begrijpen.”
“Verschillende standpunten kunnen leiden tot nieuwe inzichten”
“Met de expo proberen we de bezoeker dus nieuwe inzichten te geven. Het MAS heeft aandacht voor beeldvorming. Het gaat niet enkel over hoe witte mensen naar zwarten keken, maar ook omgekeerd. Bovendien bestaat er niet 1 manier waarop iedereen naar een object of een gebeurtenis kijkt. Dat heeft onder andere te maken met de context waarin iemand is opgegroeid. Om dat duidelijk te maken vragen we auteurs in Congo om te omschrijven hoe zij de 100 objecten zien. Daarnaast vertellen diverse Antwerpenaars in een multimediavoorstelling welke betekenis zij aan de objecten geven. Die verschillende standpunten kunnen leiden tot nieuwe inzichten over de Congolese museumcollectie in Antwerpen.”
Bron: Stad Antwerpen, november 2019
Beeld: Nadia Nsayi
Copyright: Tom Van Ghent
Meer info
www.mas.be