Notabelen in Centraal-Kongo herhalen steun voor bouw diepwaterhaven in Banana (CongoForum)
MATADI – De notabelen van de provincie Centraal-Congo (het vroegere Bas-Congo) hebben de Congolese president opnieuw hun steun toegezegd inzake de noodzaak om een diepwaterhaven te bouwen in Banana omdat daarmee de economische belangen van het land het best gediend worden. Dit dan in het vooruitzicht van het ambitieuze geïntegreerde project ‘brug-weg-spoorlijn Kinshasa-Brazzaville’ waarvoor de haalbaarheidsstudies al beschikbaar zijn en waarvan het begin van de werken door de Afrikaanse Ontwikkelingsbank is aangekondigd voor augustus 2020, zo meldt Mediacongo.
“De bouw van een diepwaterhaven in Banana zou niet alleen de provincie Centraal-Kongo ten goede komen maar heel de republiek”, zegden de notabelen, de zogenaamde Né Kongo, na afloop van een vergadering maandag 11 november 2019 in Kinshasa. Zij waren daar samengekomen op initiatief van Gety Mpanu Mpanu, adjunct-kabinetschef van het staatshoofd en belast met mijnbouw, koolwaterstoffen, energie en informatie- en communicatietechnologie (TIC).
“De bouw van een diepwaterhaven in Banana is al een oud project waarvan het belang nog moeilijk te verdedigen is alleen op basis van zijn geografische ligging”, merkte professor Buassa op. “Zeventig procent van de maritieme overslag in Point-Noire is momenteel al bestemd voor de Democratische Republiek Congo. Zo’n haven in Banana zou dus vooral een meerwaarde van zowat 7,9 miljard dollar kunnen terugwinnen die de RDC nu jaarlijks verliest door de transit via Pointe Noire”. Een haven met een jaarlijkse overslagcapaciteit van 1,3 miljoen ton zou naar zijn mening 2.000 rechtstreekse en 5.000 indirecte jobs kunnen opleveren. Wat al meteen het werkloosheidsprobleem in die regio van Congo voor een stukje zou kunnen oplossen.
Mfumu Bols Difima wees er op dat het diepwaterproject in Banana al in de koloniale tijd werd gelanceerd en bovenal een kwestie is van nationale soevereiniteit. Op zijn beurt hamerde volksvertegenwoordiger Modero Nsimba, oud-directeur van de Organisatie voor de Uitrusting Banana-Kinshasa (OEBK), er op dat die soevereiniteit belangrijker is dat regionale integratie. Verschillende studies hebben al aangetoond dat de realisatie van het project ‘brug-weg-spoorlijn Kinshasa-Brazzaville’ de Congolese economie pijn zal doen als dit lukt voor de bouw van een diepwaterhaven in Banana, aldus nog de afgevaardigde uit Centraal-Kongo.
“Maar het is zeker dat zo’n diepwaterhaven de RDC op het schaakbord van de internationale handel zal zetten mét een optimale bevoorradings- en uitvoerpoort voor de nationale economie”, voegde mevrouw Ndona Diomi er nog aan toe.
De Congolese regering die op de laatste ministerraad haar goedkeuring heeft gegeven aan dit project, is het aan zichzelf verplicht om Congo competitief te maken bij deze regionale belangenconfrontatie. “Verre van tegen regionale integratie te zijn, zal de RDC met deze diepwaterhaven juist bijdragen aan wat voor haar een ‘ontmoeting’ is van commerciële uitwisselingen”, onderstreepte Mfumu Ntinu.
De Né Kongo roepen de bevolking van de provincie Centraal-Kongo alvast op om geduldig uit te kijken naar de realisatie van dit gigantische project.
© CongoForum, 13.11.19 (pvb)
Beeld – bron: provinces26rdc.net