Ambitieuze brug tussen Kinshasa en Brazzaville is géén prioriteit meer (CongoForum)
KINSHASA – Het is voor de Congolese regering geen prioriteit meer om een grote brug voor auto’s en treinen aan te leggen tussen Kinshasa en het nabijgelegen Brazzaville. Kinshasa vindt het nu belangrijker om eerst een diepzeehaven in Matadi (Centraal-Kongo) te bouwen. Dat zegt Radio France Internationale.
Hoe dan ook zal het plan voor de ambitieuze brug weldra wel worden voorgesteld aan de mogelijke geldschieters. “Maar die brug is voor ons zinloos zolang er bij ons geen diepzeehaven is, zolang er geen spoorlijn loopt tussen Kinshasa en Ilebo en zolang we niet kunnen spreken van een ‘integratie’ over het hele grondgebied”, stelt Elysée Munembwe, vicepremier in de regering.
De aangepaste koers is wel wat lastig want de Afrikaanse Ontwikkelingsbank (BAD) beloofde al om 40% van de centen, nodige voor de brug, vrij te maken. Die bank ging ervan uit dat de werken al in de loop van dit jaar zouden kunnen beginnen.
Vervoersminister Didier Mazengu mikt eerder op 2023 om de werken te laten starten. “De werken voor de diepzeehaven bij ons zouden nog dit jaar kunnen van start gaan”.
De DR Congo wil een directe toegang tot de zee hebben om handelsstromen te kunnen aantrekken en verwerken. De haven van Matadi leidt een veel te rustig bestaan. In Pointe-Noire, in Congo-Brazzaville, draait de haven veel sneller. “Als we te vlug een brug tussen Kinshasa en Brazzaville bouwen, zal dit de ontwikkeling van Matadi schaden”, beseft de regering in Kinshasa.
© CongoForum, 12.03.20
Beeld: een impressie van de mogelijke brug
Bron: Digital Congo