Banana DRC, toekomstig centrum van wereldhandel (CongoForum)
BANANA- De datum 31 januari 2022 zal in de annalen van de DRC de geschiedenis ingaan als de datum van de verwezenlijking van wat 40 jaar lang voor velen een droom is geweest. Het project voor een diepzeehaven krijgt vorm dankzij een in 2021 door Félix Tshisekedi herziene overeenkomst, die als basis dient voor de verwezenlijking van dit in 1972 ontworpen project. Dat bericht het dagblad Le Potentiel.
Na het leggen van de eerste steen door het staatshoofd kan de onderneming DP World uit de Verenigde Arabische Emiraten beginnen met de aanleg van de diepzeehaven van Banana. Dit megaproject, waarvan de totale kosten op 1,2 miljard USD worden geraamd, zal van de DRC “een belangrijke handelsmacht” maken die in staat is grote schepen te ontvangen. De eerste fase bestaat uit de bouw van een kade van 600 m² en 25 hectare opslagruimte, met een jaarlijkse capaciteit van 32.000 containers en meer dan 1,2 miljoen ton goederen, voor een bedrag van 350 miljoen dollar. De aldus aangevatte werkzaamheden zullen in 2025 voltooid zijn. Volgens de minister van Vervoer zal de haven van Banana bijdragen tot de ontsluiting van het land en het de beschikking geven over een diepzee-exit om grote schepen te ontvangen.
De president van de republiek, Félix Tshisekedi, heeft dus op maandag 31 januari 2022 de eerste steen gelegd voor de aanleg van de diepwaterhaven van Banana, in de provincie Centraal-Kongo. Deze stap volgt op de ondertekening van samenwerkingsovereenkomsten tussen de DRC en de onderneming DP World eind december 2021. De ceremonie vond plaats in aanwezigheid van leden van de regering, de voorzitter van DP WORLD, de wereldleider op het gebied van logistieke oplossingen, en de minister van Staat van de Emiraten.
In zijn openingswoorden omschreef de vertegenwoordiger van DP World de doelstellingen van dit megaproject van 1,2 miljard dollar, dat van de DRC “een belangrijke commerciële macht” moet maken die in staat is grote schepen te ontvangen. “Onze doelstellingen zijn de kosten en tijd te verminderen, de handel te versnellen en de haven van Banana te ontwikkelen. Wij zullen bijdragen tot de groei van de lokale en regionale economie, alsook van de internationale economie en zodoende de DRC in staat stellen een belangrijke handelsmacht te worden,” zei hij.
De baas van DP WORLD benadrukte dat de aanleg van deze haven een van de belangrijkste investeringen is die zijn onderneming in de DRC doet. “Deze investering is een van de belangrijkste investeringen van DP World in Afrika. Zij leveren het bewijs van ons vertrouwen, van ons geloof in dit enorme project voor het land. Daarom zien wij dit project als een investering op zeer lange termijn. Het is een strategisch partnerschap met de DRC,” zei hij.
Hij verzekerde eveneens dat er ook voor de lokale bevolking en de DRC in het algemeen economische en sociale voordelen kunnen worden verwacht. “De haven van Banana zal een haven van wereldklasse worden, een moderne haven, een efficiënte haven die de ontwikkeling van de economie mogelijk zal maken. Het zal welvaart en een commerciële toekomst brengen voor de gemeenschappen van Centraal Kongo en het land. Wij zullen al onze deskundigheid inzetten om de haven te bouwen, de nodige corridors te creëren, de nodige technologie te ontwikkelen en de haven in het algemeen te ontwikkelen met de ervaring die wij in de afgelopen 20 jaar of meer in Afrika hebben opgedaan. Dit zal de ontwikkeling mogelijk maken van een diepwaterhaven met een diepte van 18 meter die de grootste schepen zal kunnen ontvangen,” zei hij.
De haven kan worden uitgebreid als de behoeften groeien, zei hij: “Technisch gezien zullen het project en de toekomstige terminal de grootste schepen kunnen ontvangen en zullen zij over voldoende containercapaciteit beschikken. Het zal een moderne haven worden die in staat zal zijn de behoeften van het land nu en in de toekomst te ontwikkelen.”
Een bewijs van goede economische betrekkingen
In dezelfde geest verklaarde de minister van Staat van de Emiraten dat het havenproject een bewijs is van de goede economische betrekkingen tussen de DRC en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Volgens hem zal de handel tussen beide landen in 2021 1,4 miljard dollar bedragen. Een stijging van 34% ten opzichte van 2020, zegt hij. Dit plaatst de DRC bij de belangrijke partners van de VAE in Afrika. Dit project, zo zei hij, wordt gesteund door zijn koninkrijk, dat bovendien bereid is andere projecten te financieren. “De ceremonie van vandaag voor de haven van Banana, die de eerste diepwaterhaven in de DRC zal zijn, is een bewijs van de belangrijke economische betrekkingen tussen onze twee landen. De haven die in samenwerking met DP WORLD zal worden ontwikkeld, zal kostenverlagingen doorvoeren en de buitenlandse handel en export van de DRC versnellen. Ik ben ervan overtuigd dat dit project grote voordelen zal opleveren voor de DRC, zijn burgers en de regio. De haven zal een dynamische handelscorridor tot stand brengen die kleine en middelgrote ondernemingen in staat zal stellen om tot bloei te komen en zich te ontwikkelen”, zei hij.
De Congolese minister van Vervoer, Communicatiewegen en Openstelling, Cherubin Okende, van zijn kant, bevestigde dat de werkzaamheden in 2025 voltooid zullen zijn. Ook volgens hem zal deze haven bijdragen tot de ontsluiting van het land. “De haven van Banana zal het land een directe maritieme toegang geven en de mogelijkheden bieden om grote schepen te ontvangen. Op nationaal niveau zal het zeker leiden tot de ontwikkeling van een industriële en logistieke zone, en tot het scheppen van directe en indirecte banen voor vele landgenoten. Op internationaal vlak is het een antwoord op de behoefte om aansluiting te vinden op wereldwijde handelsroutes en toegang te hebben tot een brede waaier van markten en tegelijk onze afhankelijkheid van havens in buurlanden te verminderen,” aldus de minister. Volgens hem omvat de eerste fase van deze werkzaamheden de bouw van een kade van 600 meter en een opslagplatform van 25 hectare, waardoor grote containerschepen kunnen aanmeren, met een jaarlijkse capaciteit van 32.000 containers en meer dan 1,2 miljoen ton goederen.
Minister Adèle Kayinda, die het woord nam, prees het leiderschap van president Félix Tshisekedi die, zo zei zij, de verwezenlijking van dit voor het land gunstige project mogelijk heeft gemaakt. “De kosten van dit structureringsproject worden geraamd op 1,2 miljard US dollar, waarvan de eerste fase 350 miljoen US dollar zal kosten. Het is hier dat wij onze mineralen, koolwaterstoffen, maar ook de landbouwproductie van ons achterland zullen exporteren. Het is ook rond deze toekomstige haven van Banana dat verwerkende industrieën zullen worden gebouwd. De haven van Banana is een essentieel onderdeel van het beleid van economische opkomst,” verklaarde zij, voordat zij de Ne Kongo opriep om de verantwoordelijkheid voor dit project op zich te nemen.
Ter herinnering: de samenwerkingsovereenkomst voor de delegatie van de openbare diensten voor de haven was in maart 2018 ondertekend met de DP World Group. Hierover wordt sinds november 2020 opnieuw onderhandeld volgens de instructies van Félix Tshisekedi na zijn aantreden als machthebber.
In het bijzonder blijft de daadwerkelijke terbeschikkingstelling van de projectgronden aan de concessiehouder bestaan. Tot de prioriteiten behoort ook het vrijmaken van financiële middelen voor de aanleg van de weg Banana-Matadi. De regering is ook van plan een interministerieel besluit uit te vaardigen waarbij wettelijke vrijstellingen van belastingen, parafiscale heffingen en douanerechten worden toegekend die van toepassing zijn op samenwerkingsovereenkomsten en -projecten.
De Congolese autoriteiten geven aan dat de juridische en financiële regelingen met Dubai Port World, die de werken uitvoert, zijn afgerond. In dit verband riep Félix Tshisekedi de regering op om van de controle op de uitvoering van de werkzaamheden een prioriteit te maken. Deze oproep van de president van de Republiek komt op een moment dat verscheidene projecten aan de gang zijn maar slechts aan een traag tempo worden voltooid.
© CongoForum, 01.02.22 (edm)
Beeld: haven van Matadi
Bron: Africa Emotions