Goma: 300.000 dollar nodig om start- en landingsbaan luchthaven te verharden (CongoForum)

GOMA –Tryphon Kinkiey Mulumba, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Regie der Luchtwegen (RVA), vindt het belangrijk dat er dringend 300.000 dollar wordt vrijgemaakt om de landingsbaan van de luchthaven van Goma in Noord-Kivu te verharden. 

Volgens hem kan met deze financiering de landingsbaan van het vliegveld worden verbeterd zodat vliegtuigen ’s nachts makkelijker kunnen landen, schrijft Actualité.cd. “Er moet absoluut een antwoord komen op het probleem van vliegtuigen die ’s nachts landen. Dat moet worden opgelost. Overdag kunnen we het tolereren, maar ’s nachts is het een urgent probleem dat binnen 10 dagen moet worden opgelost. Er is ongeveer 300.000 dollar nodig en de RVA is in staat om dit bedrag te leveren om het werk aan de landingsbaan uit te voeren. Dit is een absolute noodsituatie waarvoor we binnen de komende 10 dagen een oplossing moeten vinden”, aldus Triphon Kinkiey Mulumba. 

Kinkiey Mulumba beseft dat de luchthavens in het hinterland met allerlei problemen te kampen hebben. Het gaat om verouderde apparatuur en infrastructuur en slechte van start- en landingsbanen. In Lubumbashi bijvoorbeeld heeft de luchthaven van Luano maar 60 trolleywagentjes en 60 stoelen. “Het is een faciliteit die geen landingen van vliegtuigen tot 200 passagiers aan kan”, betreurt Kinkiey Mulumba. De situatie is gelijkaardig op de luchthaven van Kalemie, de hoofdplaats van de provincie Tanganyika.

De man van de RVA is wel tevreden over de werken op de luchthaven Bangoka in Kisangani, waar er binnenkort een fatsoenlijke internationale terminal zal zijn.

Kinkiey Mulumba maakte zijn eerste rondreis langs diverse luchthavens sinds zijn benoeming. Hij bezocht de luchthavens van Lubumbashi, Kolwezi, Kalemie, Goma en Bangoka in het gezelschap van RVA-adjunct-directeur Dieudonné Mayaya.

Kwaliteit vliegtuigen

De Democratische Republiek Congo heeft 54 luchthavens verspreid over 26 provincies. Veel van de vliegtuigen voor binnenlandse vluchten zijn in niet al te beste staat. Sommige passagiers melden dat hun oren verstopt zitten wanneer ze uit het vliegtuig stappen. Sommige toestellen hebben geen ventilatiesysteem zodat het erg warm wordt aan boord.

Go-pass

Ondanks de invoering van de zogenaamde Go-pass-taks, een heffing die sinds 2009 door de luchtvaartautoriteit wordt geheven om geld te vinden voor de modernisering van de luchthaveninfrastructuur en de aankoop van geschikte apparatuur en materieel, is de luchthaven van N’djili (Kinshasa) nog altijd niet genoeg verbeterd.

Het Go-Pass-tarief voor passagiers ziet er als volgt uit: 50 dollar per passagier die op een internationale vlucht stapt; 10 dollar per passagier die op een binnenlandse vlucht stapt. Voor vracht die wordt gelost op internationale vluchten is de prijs vastgesteld op 0,070 dollar/kg; 0,005 dollar/kg voor vracht die wordt geladen op internationale vluchten; 0,009 dollar/kg voor vracht die wordt geladen op binnenlandse vluchten.

© CongoForum, 28.08.23 (rk)

Beeld – bron: Goma, Radio Okapi/Jonathan Fuanani

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.