Problemen met Congolese vliegverbindingen: minister van Vervoer ondervraagd in Senaat (CongoForum)

KINSHASA – De moeilijkheden die Congolezen ondervinden om zich in het land per vliegtuig te verplaatsen en de beperkingen waaraan de kandidaten voor de komende verkiezingen zullen worden onderworpen, waren voor senator Lady Yangotikala Senga aanleiding om een ‘mondelinge vraag met debat’ te stellen aan de minister van Vervoer en Communicatie.

Volgens de senator uit de provincie Tshopo is het niet normaal dat een immens land als de DR Congo geen twee luchtvaartmaatschappijen kan hebben. Hij eist uitleg van de minister, zodat de regering snel oplossingen kan vinden om de provincies via het luchtruim te laten ontsluiten.

“Reizen is voor de Congolezen een ernstig probleem. We begrijpen dat de president van de Republiek, de voorzitter van de nationale kiescommissie CENI en wij Congolezen willen dat de verkiezingen worden georganiseerd. Maar er zijn voorwaarden. Hoe gaan de kandidaten reizen wanneer de vloot van Congo Airways aan de grond staat?”, vraagt Lady Yangotikala zich af.

Hij vreest dat de regelmatige vraag naar de enige geloofwaardige luchtvaartmaatschappij gevolgen kan hebben: “De enige luchtvaartmaatschappij die we nog hebben zal zo overweldigd worden dat ze failliet gaat. Wees niet verbaasd – dat wil ik niet – wanneer er op een dag vliegtuigen neerstorten; daarom willen we dat de minister van Vervoer ons komt inlichten.”

Op 10 september kondigde de nationale luchtvaartmaatschappij Congo Airways aan dat ze haar activiteiten in het hele land tijdelijk zou stopzetten vanaf 11 september. Congo Airways wilde van de gelegenheid gebruikmaken “om de efficiëntie van haar diensten te verbeteren”.

Enkele dagen eerder had het staatshoofd, Félix-Antoine Tshisekedi, op de ministerraad de leden van de regering opgedragen om middelen ter beschikking te stellen van de nationale luchtvaartmaatschappij zodat deze haar activiteiten kon voortzetten. Maar een maand nadien heeft de maatschappij haar activiteiten nog altijd niet hervat.

En toch verklaarde Marc Ekila Likombio, algemeen directeur van Congo Airways, op 13 september dat de maatschappij minstens twee geleasde vliegtuigen nodig had om haar activiteiten te hervatten. Hij zei dat na een ontmoeting met premier Sama Lukonde.

Aan het einde van de vergadering presenteerde Marc Ekila Likombio de behoeften van zijn bedrijf aan de regeringsleider: “We hopen dat er erg snel een oplossing wordt gevonden om het bedrijf in staat te stellen het netwerk weer operationeel te maken door zeer snel twee geleasde vliegtuigen aan te schaffen, zodat we de continuïteit van het bedrijf kunnen waarborgen en het proces van verbetering van de veiligheidsomstandigheden van onze activiteiten kunnen voortzetten”.

Plan B

Tegelijkertijd heeft de Congolese regering opnieuw plannen voor de oprichting van een nieuwe luchtvaartmaatschappij, Air-Congo, volgens de op 24 september gepubliceerde notulen van de ministerraad. Air-Congo zou er moeten komen via samenwerking met Ethiopian Airlines.

De oprichting van de nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij en de snelle exploitatie van internationale routes door de DR Congo zullen niet ten koste gaan van Congo Airways, waarvan het nood- en stabilisatieplan momenteel wordt uitgevoerd, met name door de leasing van een vliegtuig en de aankoop van een ander, verzekerde de regering.

Minister Ekiloa presenteerde het businessplan van Air-Congo, dat een evaluatie van de economische, financiële en juridische capaciteiten van de nieuwe maatschappij omvat.

© CongoForum, 12.10.23 (rk)

Beeld – bron: Radio Okapi/Paul Matendo

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.