Vervoersexperts: Congorivier inzetten om mobiliteit te verbeteren in Kinshasa (CongoForum)

KINSHASA – Vervoer langs het water kan een manier zijn om de vreselijke verkeersopstoppingen in de stad Kinshasa te omzeilen, denken vervoersexperts. “De Congorivier is een godsgeschenk voor Kinshasa”, zegt professor Willy Mbalanda, gespecialiseerd in mobiliteit. “Het is een natuurlijke weg maar we slagen er niet in om dat uit te buiten. Via de rivier kan je perfect van Gombe naar N’sele varen.”

Professor Mbalanda is van mening dat de Congorivier moet worden gecombineerd met wegen en spoorwegen zodat de mobiliteit in Kinshasa gevoelig kan worden verbeterd, meldt het persagentschap ACP.

Ingenieur Vale Manga, een expert in multimodaal vervoer, zit op dezelfde lijn. “We kunnen de geschiedenis niet veranderen”, zegt hij. « De meeste inwoners van Kinshasa kwamen ooit via de rivier naar daar. Ze passeerden allemaal langs die vloeibare boulevard. Denk maar aan al diegenen die arriveerden vanuit Equateur, Bandundu, Kisangani, zelfs de Kasaï.”

Manga denkt dat waterwegen, net zoals spoorwegen, kunnen worden ingezet voor massavervoer. “De afstand is niet zo groot tussen de rivierhaven van ONATRA en Maluku. Er liggen al enkele kaaien, en we kunnen er bijbouwen. Aan de kaaien kan je nieuwe geasfalteerde wegen laten starten die aansluiting geven op netwerken die al bestaan.”

Vale Manga denkt dat een combinatie van een aantal vervoermiddelen kan helpen om het verkeer van personen en goederen een stuk vlotter te laten verlopen in Kinshasa.

Sinds het jaar 1974 werden in het land in totaal zo’n 10.000 bussen aangekocht om te worden ingezet bij vervoersbedrijven als OTCZ, TRANZAM, SOTRAZ, STUC en Transco. Maar het bestaande materieel is duidelijk ontoereikend om de vervoersnoden van de bevolking te bevredigen.

© CongoForum, 05.10.23 (db)

Beeld – bron: Radio Okapi/Paul Matendo

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.