Julien Paluku: beleid stimuleert lokale consumptie en concurrentievermogen ‘Made in Congo’-producten (CongoForum)

KINSHASA – De minister van Industrie, Julien Paluku Kahongya, heeft uitleg gegeven over de hervormingen die in zijn sector zijn doorgevoerd sinds Félix Tshisekedi president is geworden. Tijdens een briefing dinsdag, samen met zijn collega die verantwoordelijk is voor Communicatie en Media, benadrukte Paluku dat het masterplan voor industrialisering van de DR Congohet land in staat stelt om de kosten van de invoer te verlagen door lokale productie te bevorderen.

“Elk jaar importeren wij voor 7 miljard dollar aan goederen. Agrovoedingsproducten zijn alleen al goed voor bijna 3 miljard dollar”, verklaarde Paluku. “We proberen deze trend te keren door het beleid uit te voeren dat ik hier heb geschetst. Het is ondenkbaar om voor 3 miljard dollar aan agrovoedingsproducten te importeren wanneer we 80 miljoen hectare akkerland en 40 miljoen hectare irrigeerbaar land hebben, in totaal dus 120 miljoen hectare. Congo zal een landbouwkadaster opzetten, vergelijkbaar met het mijnbouwkadaster en het kadaster van de grond, zodat iedereen die in de DR Congo aankomt en informatie vraagt over deze 80 miljoen hectare en 40 miljoen hectare, gegevens kan krijgen over de betrokken provincies, territoria of ‘chefferies’. Dit zal ons helpen om de trend te keren en te consumeren wat we produceren”, legde de minister uit aan Actualité.cd.

Volgens Paluku begint deze aanpak al vruchten af te werpen in de Speciale Economische Zone Maluku. Het ministerie van Industrie maakte al meer dan 2.000 standaarden om ‘made in Congo’-producten concurrentieel te maken op de internationale markt.

“Voor de Speciale Economische Zone Maluku, waar we nu tegels produceren, geeft de laatste informatie die we hebben aan dat in ‘PDL-145T’ (de ontwikkeling van 145 territoria) alle infrastructuren in het westelijke gebied niet langer worden bevoorraad met ingevoerde tegels en aardewerk. Vanaf nu worden alle bestellingen geplaatst in de Speciale Economische Zone Maluku. Dit betekent dat het huidige industriebeleid erop gericht is om de consumptie van onze producten te bevorderen.”

“Sinds 2019 hebben we 2.000 normen laten goedkeuren. Dit betekent dat Congolese producten die bestemd zijn voor de export nu een certificaat “Made in Congo” krijgen met een streepjescode. Voorheen gebruikten bedrijven barcodes uit Angola of andere buurlanden voor hun producten die bestemd waren voor internationale markten. Het gevolg was dat producten op de internationale markt aankwamen met een andere identificatie, zonder vermelding “Made in the Democratic Republic of the Congo”. Diegenen die in het oosten van het land wonen, weten dat veel producten het label “Made in Rwanda”, “Made in Uganda” of “Made in Kenia” dragen. Daar is nu een einde aan gekomen, dankzij de standaardisatie van de productie”, aldus de voormalige gouverneur.

Het Masterplan voor Industrialisering (PDI) wil van het land een sterke economische ‘pool’ in Afrika en een aantrekkelijke plek voor investeringen maken.

© CongoForum, 02.11.23 (rk)

Beeld – bron: Radio Okapi/Alain Irung

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.