Ondergrondse mijn Kamoto: van tragedie naar hoop voor een land (CongoForum)

KAMOTO – De tunnels van de Kamoto-mijn, geëxploiteerd door Kamoto Copper Company (KCC), een samenwerkingsverband tussen Glencore en Gécamines, lopen meer dan 600 meter diep onder de grond. Om in deze tunnels te gaan, heb je een  speciale individuele uitrusting (helmen, lampen, hoge laarzen, inclusief een noodzuurstofsysteem, enz.) nodig. Je moet ook rekening houden met de communicatieregels in deze ondergrondse wereld waar mijnwerkers en gespecialiseerde machines zij aan zij werken.

Israël Mutala, een journalist die de mijnbouw volgt, wijst erop dat er zich hier een grote economische catastrofe voordeed. Toen de belangrijkste mijn van Gécamines in 1989 instortte, leidde dit tot een groot economisch verlies voor het bedrijf en de teloorgang van veel inkomsten voor Congo. De crisis ging gepaard met hyperinflatie en een massale opbouw van schulden. De gevolgen van de ineenstorting waren zo ernstig dat het land het nog steeds moeilijk heeft om zich hiervan te herstellen vermits het grootste deel van de inkomsten uit de mijnbouw komt.

“We bevinden ons in het hart van het industriële systeem van Congo”, vertelt een andere journalist, Willy Kalengayi, aan Actualité.cd. “De beroemde Kamoto-mijn is een steunpilaar van Gécamines en het land. Door haar werking en haar succes heeft ze geholpen om het land op de kaart te zetten. Nu, na jaren van verwaarlozing, is de mijn weer in bedrijf genomen dankzij investeerders waaronder Glencore, maar ook dankzij een nieuwe mijnbouwwet. Vandaag is Kamoto herboren en heeft het een van de beste koper- en kobaltmijnen ter wereld. De mijn staat bekend om haar diepte en kwaliteit.”

KCC staat voor ’s werelds grootste kobaltmijn. Kobalt is een erts waar steeds meer vraag naar is omdat het wordt gebruikt in batterijen voor elektrische voertuigen en draagbare elektronische apparaten. De Democratische Republiek Congo heeft meer dan 60% van ’s werelds kobaltvoorraden. Legeringen die kobalt bevatten, worden ook toegepast in vliegtuigmotoren, gasturbines, bepaalde soorten staal, corrosiebestendige legeringen.

© CongoForum, 14.11.23 (em)

Beeld – bron: Radio Okapi/Jonathan Fuanani

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.