Haut-Uele: heropbouw bruggen Bomokandi en Kibali kan starten (CongoForum)
ISIRO – Op woensdag 24 en donderdag 25 april is het startschot gegeven voor de herstelwerkzaamheden aan de Bomokandi-brug in Gombari en de Kibali-brug in Durba, aan de RN 26 in de regio Watsa (Haut-Uele). De werken worden gefinancierd door de centrale overheid en Kibali Gold Mining en zullen worden uitgevoerd door het Office des routes. De verantwoordelijke voor deze projecten, ingenieur Lévis Bwabwa, een brugexpert bij het Office des routes, schat dat de werken drie maanden zullen duren. Dat meldt de nieuwssite Actualité.cd.
De eerste brug stortte acht maanden geleden in (op 15 september 2023), de tweede twee maanden geleden (op 25 februari 2024). Die gebeurtenissen hadden door de stijgende prijzen van verschillende artikelen op de markt een negatieve impact op het sociaaleconomische leven van de bevolking.
De bestuurder van Watsa, die het initiatief voor de werken nam, wilde inspelen op de noodkreten van de plaatselijke gemeenschap en hoopt dat de werken binnen de geplande termijn zullen worden afgerond. Sinds de instorting van deze twee bruggen werd het leven immers erg duur in vele delen van de provincie Haut-Uele. Vooral in de hoofdplaats Isiro werden diverse producten duurder op de markt; brandstof werd schaars.
Nu al dreigt er wel vertraging voor de werken, want een deel van het materiaal zit nog in Kinshasa.
De rivieren Bomokandi en Kibali oversteken blijft vooralsnog een beproeving voor al wie handel drijft. Er zijn duwbakken ingezet om de oversteek te vergemakkelijken, vooral dankzij de tussenkomst van de traditionele autoriteiten (Gombari) en de Kibali-mijn (voor de Kibali-brug). Passagiers worden soms gedwongen om 1.000 Congolese frank te betalen om over te steken. Voor motorfietsen ligt het tarief tussen 5.000 en 10.000 frank. En er zijn ook tarieven voor driewielers en kleine vrachtwagens. Voor een vrachtwagen betaal je 50, 100 of zelfs 200 dollar.
© CongoForum, 30.04.24 (em)
Beeld – bron: Wikipedia