Financiële autoriteiten: meer dan 10.000 miljard Congolese frank opgehaald in 5 maanden (CongoForum)
KINSHASA – Voor de uitvoering van het vijfjarenprogramma van de Congolese overheid zijn zowel interne als externe middelen nodig. Intern spelen de financiële autoriteiten een sleutelrol bij het mobiliseren van inkomsten. Het is daarom uiterst belangrijk dat het toezichthoudende ministerie de nodige begeleiding biedt om hen te helpen hun doelstellingen te bereiken, schrijft Le Potentiel.
Tussen januari en mei 2024 hebben de financiële autoriteiten van de Democratische Republiek Congo 10.574,8 miljard Congolese frank aan inkomsten gegenereerd, op een prognose van 9.675,6 miljard Congolese frank. Dit komt neer op een ‘uitvoeringspercentage’ van 109,3%.
De minister van Financiën, Doudou Fwamba, is opgetogen over deze situatie. Hij gaf duidelijke richtlijnen over de inspanningen die moeten worden geleverd om de begrotingstoewijzingen voor 2024 te bereiken of zelfs te overschrijden. Met de directeur-generaal van het directoraat-generaal Douane en Accijnzen (DGDA), de directeur-generaal van het directoraat-generaal Belastingen (DGI) en de directeur-generaal van de Administratieve, Gerechtelijke, Staats- en Participatie-inkomsten (DGRAD) had de minister het over de beste praktijken voor het inzetten van financiële middelen.
“Er werd vastgesteld dat de van januari tot mei 2024 gemobiliseerde ontvangsten 10.574,8 miljard Congolese frank bedroegen op een raming van 9 675,6 miljard Congolese frank, wat een uitvoeringspercentage van 109,3% oplevert”, aldus een document van het ministerie van Financiën. In vergelijking met de inkomsten van 7.233,7 miljard Congolese frank voor dezelfde periode in 2023, betekent dit een nominale stijging van 3.325,4 miljard Congolese frank, of 45,9%.
Volgens de uitsplitsing heeft de Algemene Directie Douane en Accijnzen (van januari tot mei) in totaal 2.345,2 miljard Congolese frank opgebracht, tegenover een raming van 2.408,1 miljard Congolese frank, wat neerkomt op een uitvoeringspercentage van 97%. De Algemene Directie Belastingen heeft in dezelfde periode 6.520,9 miljard Congolese frank geïnd, terwijl de raming 5.753,8 miljard Congolese frank bedroeg. Dit komt neer op een uitvoeringspercentage van 113%. De beschikbaarstelling van financiële middelen door de DGRAD bedroeg 1.708,6 miljard Congolese frank op een geraamd bedrag van 1.513,6 miljard Congolese frank, wat neerkomt op een uitvoeringspercentage van 113%.
92 miljard dollar over 5 jaar
De kosten van het regeringsactieprogramma 2024-2028 worden geraamd op 277.066 miljard Congolese frank, of 92,9 miljard dollar over een periode van vijf jaar, of een gemiddelde jaarlijkse kost van 55.413,2 miljard Congolese frank, wat overeenkomt met ongeveer 18,471 miljard dollar. Deze kosten worden volledig gedekt door staats- en andere middelen, zowel van de centrale overheid en de provincies als van de ETD’s (gedecentraliseerde territoriale entiteiten).
Tijdens de presentatie van het regeringsprogramma in de Nationale Assemblee gaf de premier aan dat “het actieprogramma van de regering in wezen de concretisering is van de politieke visie van de president van de Republiek”, die voortkomt uit zijn verkiezingsprogramma 2024-2028 ‘Kom op, Eenheid, Veiligheid, Welvaart’. “De hervormingen, projecten en acties die het bevat, zijn gebaseerd op een grondige analyse van de grote uitdagingen en structurele beperkingen die de economie en de ontwikkeling van Congo belemmeren en die overwonnen moeten worden om de economische opkomst van het land te bevorderen. “Het is onze ambitie om in het hart van Afrika een meer verenigde en veilige staat, een meer gediversifieerde en concurrerende economie en een rechtvaardigere samenleving voor duurzame ontwikkeling op te bouwen”, zei premier Judith Suminwa Tuluka.
Wat de financiële operaties van de staat betreft, zal de begroting van het actieprogramma van de regering een gemiddeld jaarlijks begrotingstekort genereren van 9.603,6 miljard Congolese frank, volledig gefinancierd door gezonde financieringsbronnen. Om de schuldenval en verschillende vertragingen bij de uitbetalingen door de partners van de staat te vermijden, zullen de verhoging van de interne middelen van de staatsbegroting en besparingen in verband met de rationalisering van de uitgaven centraal staan in de financieringsstrategie van het actieprogramma van de regering. Publiek-private partnerschappen en/of handel in natuurlijke rijkdommen zullen belangrijke industriële en infrastructuurprojecten blijven financieren.
Het macrobudgettaire kader van de regering voor 2024-2028 is gebaseerd op sectorale bronnen van groei, met als hoeksteen een verbeterde landbouwproductiviteit. Verwacht wordt dat de primaire sector in de periode 2024-2028 met gemiddeld 7,3% zal groeien, tegenover 6,5% in de periode 2019-2022, dankzij de dynamiek van de mijnbouwsector (gemiddeld 6,6% in de periode 2024-2028, tegenover 8,5% in de periode 2019-2022) en de landbouw, bosbouw, visserij en veeteelt (gemiddeld 10,5% in de periode 2024-2028, tegenover 2,9% in de periode 2019-2022).
Om de groeidoelstelling van 9,8% te halen, zijn grote investeringen nodig. Dit vereist een grote investeringsinspanning, vooral van de particuliere sector, die de hefboom blijft voor transformatie, economische groei en het creëren van banen. De particuliere investeringen zouden moeten stijgen van 12,7% tussen 2019-2022 tot gemiddeld 27,0% in de periode 2024-2028.
Om de particuliere investeringen genoeg te stimuleren, is gestructureerde en duurzame steun nodig van de staat, die van overheidsinvesteringen een essentiële hefboom voor de ontwikkeling van de particuliere sector wil maken. In deze omstandigheden moet de uitvoeringsgraad van de investeringsuitgaven worden verhoogd van 30% naar meer dan 80%, met name door het proces van planning, beheer en controle-evaluatie van overheidsinvesteringen en openbare aanbestedingen te verbeteren.
© CongoForum, 26.06.24 (rk)
Beeld – bron: Radio Okapi