Fileprobleem in Kinshasa: “Nood aan decentralisatie en nieuwe infrastructuur” (CongoForum)
KINSHASA – In de Congolese hoofdstad Kinshasa is het vervoer een dagelijkse uitdaging. Er is een tekort aan wegen waardoor verkeer zonder files erg moeilijk wordt. De populatie van Kinshasa groeit en het fenomeen file dat de weggebruikers treft, maakt de wegen onbegaanbaar.
Nsimba Mungulu, stedenbouwkundige in de stad Kinshasa, vertelt over de verkeersopstoppingen. “De slechte staat van de weg is niet noodzakelijk de oorzaak van de files. Ik denk dat het ook te maken heeft met de mentaliteit en het gebrek aan beleefdheid van sommige chauffeurs. Maar verder kan ik zeggen dat het ontbreken van secundaire rijstroken of vluchtstroken kan bijdragen aan de files. Je hebt ook de centrale ligging van de stad Kinshasa. We komen allemaal uit het zuiden, westen en oosten om naar het noorden te gaan, en dat is een van de oorzaken van de verkeersopstoppingen”, legt Nsimba uit aan Actualité.cd.
Urbanist Nsimba Mungulu merkt op dat de stad Kinshasa gedecentraliseerd moet worden. Naast het decentraliseren van de stad moeten er ook verbindings- en noodwegen worden aangelegd. “Misschien kunnen we noodwegen aanleggen als back-up voor de hoofdweg of nationale weg nummer 1, en misschien ook als back-up voor andere primaire wegen. En we moeten natuurlijk ook proberen om bepaalde wegen in de stad Kinshasa die echt vervallen zijn, asfalteren.”
Op 22 juni 2024 gaf president Félix Antoine Tshisekedi het startsein voor de aanleg van de ringwegen rond Kinshasa, die de hoofdstad moeten ontlasten door de zuidoostelijke en zuidwestelijke delen met elkaar te verbinden om te voorkomen dat de stad verlamd blijft door verkeersopstoppingen.
Stedenbouwkundige Nsimba Mungulu stelt ook een aantal manieren voor om het fileprobleem aan te pakken. “Allereerst moeten we automobilisten bewust maken van de noodzaak van hoffelijkheid. Verder moeten we het masterplan voor stedelijk vervoer in de stad Kinshasa (PDKT) uitvoeren. Dat plan is opgesteld, en nu zitten we in de fase van het opbouwen van de capaciteit van de ambtenaren die dit project moeten beheren. Als we dit PDKT kunnen uitvoeren, denk ik dat het één van de belangrijkste oplossingen zou zijn voor de verkeersopstoppingen.”
De bevolking van Kinshasa groeit natuurlijk nog altijd. “Als we drie wegen parallel aan de Boulevard Lumumba kunnen aanleggen, kunnen die het noorden van de stad met het zuiden verbinden.”
Op donderdag 25 juli hadden Canadese diplomaten een ontmoeting met Jacquemain Shabani, vice-premier belast met Binnenlandse Zaken, Veiligheid, Decentralisatie en Douanezaken, om de verkeersopstoppingen te bespreken.
© CongoForum, 06.08.24 (rk)
Beeld – bron: Radio Okapi