28.06.10 Gezocht: expert Scheepsbouw – DR Congo (BTC)

Plaats van tewerkstelling: Kinshasa met veelvuldige zendingen buiten de hoofdstad, DR Congo

Vermoedelijke datum van indiensttreding: zo snel mogelijk

Duur van het contract : 36 maanden

Maandelijks loonpakket: tussen 6128,21 euro en 8936,67 euro (met inbegrip van bruto maandloon en de voordelen van het expatstatuut: hardship- en verwijderingsvergoeding). Het loon wordt berekend naargelang de gezinssamenstelling en de relevante beroepservaring.

 

Context

De expert scheepsbouw werkt voor twee programma's:

1. Het ‘Programme de réhabilitation et d'entretien de pistes rurales et bacs' – PREPICOIII (Luik bacs of veerponten):

Het transportsysteem in de DRC, dat ontworpen is als een multimodaal systeem dat gebruik maakt van de water-, auto-, spoor- en luchtwegen en het maritiem transport, ligt stil. Om de economische activiteiten – landbouw, mijnen, industrie en diensten – opnieuw op gang te brengen, is het essentieel dat de toegang wordt hersteld. Dit vereist de financiering (ook via een aanzienlijk aandeel externe hulp) en uitvoering van een grootschalig heropbouwprogramma, dat hoofdzakelijk gericht is op het herstel van de toegang tot belangrijke stedelijke centra in het land, en de verbinding tussen deze centra en het binnenland.

Het wegennet van de Democratische Republiek Congo beslaat ongeveer 152.000 km wegen van algemeen en lokaal nut, waarvan 2.800 km verhard zijn. De Office des routes (OR) is verantwoordelijk voor 58.000 km van dit net, de Direction des routes de desserte agricole (DVDA) voor 87.000 km en de Office des voiries et drainage (OVD) voor 7.000 km. Naar schatting meer dan 75 % van het net is in slechte staat, en slechts 25 % in middelmatige staat.

De Congolese economie gaat reeds meerdere decennia gestaag achteruit, met negatieve groeicijfers tot gevolg. De economische crisis heeft geleid tot de aftakeling van de rol van de staat, die met name te wijten is aan de verwaarlozing van de administratie en de afname van de begrotingsinkomsten. De sociale toestand is zorgwekkend, vooral sinds de opeenvolgende oorlogen die in 1996 begonnen en het land hebben verscheurd.

Deze rampzalige situatie, die te wijten is aan de politieke instabiliteit, heeft geleid tot de opschorting van de belangrijkste externe financieringen, de destabilisering van het bankensysteem en bijgevolg de reductie van de middelen die aan de wegensector werden toegewezen.

De Democratische Republiek Congo voert sinds 1990 een beleid van gedecentraliseerd beheer van de landbouwwegen, op basis van een grotere participatie van de lokale bevolking. Dit beleid is er dus op gericht om een partnership tussen de overheden, die eigenaar zijn van de infrastructuren, en de ontwikkelingsoperatoren die de voornaamste gebruikers zijn van de landbouwwegen, te bevorderen, teneinde te garanderen dat de wegen in elk seizoen bruikbaar zijn.

 

België financiert momenteel een groot aantal projecten in de transportsector en meer bepaald in de subsector van de landbouwwegen. Deze interventie is het ‘Programme de Réhabilitation et Entretien de Routes de Desserte Agricole 3' uit het indicatief samenwerkingsprogramma 2008-2010.

Het programma omvat drie kernluiken die de lopende programma's versterken en uitbreiden:

 

– Steun aan het onderhoud van de reeds heraangelegde wegen in Bas-Congo, Bandundu, Maniema, Katanga, Kasaï Oriental en Province Orientale.

– Activiteiten voor de heraanleg van wegen en waterwegen in 4 zones (Maniema, Katanga, Kasaï Oriental en Province Orientale).

– Herstel van veerponten.

 

Dit programma is een versterking van de programma's PREPICO 1 en 2, die het totale budget van PREPICO op 47,6 miljoen euro (8,4 + 11 + 28) brengt.

Gezien de noden kan het luik Bacs niet alle veerponten op het hele Congolese grondgebied beslaan. Eerst zullen de veerponten hersteld worden op de in de luiken wegen weerhouden assen. Daarna komen de veerponten in dezelfde geografische zones aan de beurt die een positieve invloed kunnen hebben op het programma en op de ontsluiting (synergie met de wegen) op voorwaarde dat de toegangswegen in goede staat verkeren. In derde instantie maken de veerponten op andere door andere donoren heraangelegde assen een kans. Tot slot kunnen andere relevante veerponten op het Congolese grondgebied in aanmerking komen.

Een prioriteringsstudie dringt zich dus op. Deze zal rekening houden met de in de verschillende geografische zones weerhouden wegenassen. De veerponten op deze assen zullen de eerste prioriteit zijn.

 

Voor de andere veerponten zijn de prioriteringscriteria in principe de zelfde als voor de wegen. Enkele belangrijke criteria zijn meer bepaald:

– de onderhoudsmogelijkheid en het goede beheer van de veerpont;

– de door de veerpont bediende bevolking;

– de frequentie van de oversteken;

– de staat van de weg die de veerpont bedient;

– de kost van een interventie.

 

2. Het project ‘Appui à la Réhabilitation de Dragues de la Régie des Voies Maritimes (RVM)'

Het ‘project de réhabilitation de dragues de la RVM' is transitiehulp aan de Congolese Régie des Voies Maritimes (RVM).

De huidige diepgang in de rivier is beperkt ot 21 voet. Het risico is reëel dat de haven van Matadi voor bepaalde boten niet meer bereikbaar zal zijn.

Een dringende baggercampagne in onderaanneming wordt uitgewerkt.

Het project zal 3 baggermachines van de RVM herstellen, voor een totaalbedrag van 2,5 miljoen euro binnen een termijn van 2 jaar. Zo moet de RVM met enkele begeleidingsmaatregelen in staat zijn om zijn functie in het onderhoud van de bevaarbaarheid van de Congorivier voluit vervullen. Een deeltijdse technisch expert zal ter beschikking staan van het project. Een voorafgaande haalbaarheidsstudie werd uitgevoerd en bevestigt de haalbaarheid van het project op technisch, economisch, financieel en institutioneel niveau.

Om in zijn opzet te slagen is het voor het project noodzakelijk dat er begeleidingsmaatregelen zijn, vooral op niveau van het beheer van het onderhoud en op hydrografisch niveau.

 

Functie

Onder de supervisie van de portfoliomanager heeft u als internationaal expert de volgende taken en verantwoordelijkheden:

1. Als technisch verantwoordelijke voor de goede uitvoering van het luik ‘Bacs' van het PREPICO-programma:

· U draagt bij tot en valideert de prioriteitenlijst van het herstel van de veerponten (herstel, herbouw van de veerponten met technische keuzes over het soort veerpont, de (her)bouw van aanlegsteigers, enz.).

· U stelt de bestekken op voor diensten, leveringen en werken voor de verschillende studies, leveringen en werken voor de veerponten en aanlegsteigers van de veerponten.

· U volgt de overheidsopdrachten op.

· U verleent technische steun aan de Office des Routes en aan de Direction des Voies de Desserte Agricole inzake de beheersaspecten van de veerponten.

 

2. Als technisch verantwoordelijke voor de goede uitvoering van het ‘projet de Réhabilitation des Dragues de la RVM':

· U valideert de prioriteiten die de haalbaarheidsstudie stelt.

· U superviseert het opstellen van de bestekken voor de verschillende overheidsopdrachten of stelt ze zelf op.

· U maakt de projectplanning.

· U volgt de overheidsopdrachten op samen met de cel Overheidsopdrachten in Kinshasa.

· U volgt de goede technische uitvoering van de opdrachten op (leveringen, installatie, voorlopige en definitieve opleveringen).

· U verleent technische ondersteuning aan de RVM in het beheer van de scheepswerf (stock, preventief onderhoudsysteem, investeringsplan).

· U coördineert het project met het project ter verbetering van de hydrografie.

 

3. Voor beide programma's:

· U bent verantwoordelijk voor het administratief en financieel dagelijks beheer van het PREPICO-luik veerponten en van het ‘projet de réhabilitation des dragues de la RVM'.

· U neemt deel aan de vergaderingen van de stuurgroepen en verzorgt het secretariaat ervan.

· U onderhoudt de contacten met andere projecten, met name zij die activiteiten financieren in dezelfde gebieden of dezelfde provincies als dit programma, om de interventiemethoden te harmoniseren.

· U legt het jaarlijks investeringsprogramma en de activiteitenplanning ter goedkeuring voor aan de stuurgroep en de GLOS van de respectieve projecten.

· U stelt de driemaandelijkse en jaarlijkse verslagen en het eindverslag op, overeenkomstig de richtlijnen in de respectieve programmadocumenten.

· U stelt de financiële verslagen op overeenkomstig de modellen en de periodiciteit die bij BTC gelden.

 

Profiel

· U heeft een universitair diploma (licenciaat/master) burgerlijk ingenieur elektromechanica of ingenieur scheepsbouwkunde of heeft gelijkwaardige beroepservaring.

· U heeft bewezen expertise in de bouw en /of het herstel van veerponten om waterlopen over te steken en/of van rivierboten (baggermachines).

· U heeft minstens 10 jaar beroepservaring in het machineparkbeheer voor water- en wegenbouw en in het opzetten van beheer- en onderhoudsystemen.

· U heeft minstens 5 jaar ervaring met het beheren van internationale ontwikkelingssamenwerkingsprojecten in subsaharaans Afrika (operationeel, financieel en administratief beheer).

· Een goede kennis van de bijzondere context van de Democratische Republiek Congo is een voordeel.

· U heeft bewezen capaciteiten op het vlak van opleiding en sensibilisering van volwassenen.

· U bent een teamspeler en kunt goed communiceren met collega's en gesprekspartners van verschillende nationaliteiten en uiteenlopende sociale afkomst.

· U heeft een goed analyse- en synthesevermogen en goede redactionele vaardigheden.

· U bent bereid tot veelvuldige verplaatsingen op het terrein.

· U heeft voeling met de transversale thema's (milieu, gender, hiv/aids, kinderrechten, sociale economie).

· U heeft een uitstekende mondelinge en schriftelijke kennis van het Frans; kennis van het Nederlands vormt een troef.

· U heeft een goede kennis van computerprogramma's voor rapportage, planning enz.

 

Interesse?

Solliciteer ten laatste tegen 18.07.10 via onze website: www.btcctb.org aan de hand van het cv-formulier dat u vindt op de pagina ‘vacatures'. Voor verdere vragen kunt u ons contacteren op het nummer 02/505 37 90.

 

Solliciteren vóór 19 juli 2010

Bij humres@btcctb.org

Met referentie RDC/09/141-2B Vergoeding: Maandelijks loonpakket: tussen 6128,21 euro en 8936,67 euro (met inbegrip van bruto maandloon en de Meer informatie

Belgische Technische Cooperatie

Hoogstraat 147

1000 Brussel

België

www.btcctb.org

Dit agentschap, tot wiens takenpakket het onderhoud van het navigatiekanaal in het zeegedeelte van de Congorivier behoort, beschikt daarvoor onder meer over 3 baggermachines. Deze machines zijn allemaal licht of ernstig kapot en moeten hersteld worden.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.