13.11.11 Historische datum en klimaatthema doen inkomsten stijgen (11.11.11)

Ondanks de economische crisis heeft Vlaanderen opnieuw een warm hart laten zien. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de jaarlijkse ophaalronde van 11.11.11. Met iets meer dan de helft van de gemeenten geteld ziet het er naar uit dat er dit jaar zelfs meer opgehaald zal zijn dan in 2010. De 20.000 vrijwilligers van 11.11.11 waren opnieuw present dit weekend. Zij zorgden er mee voor dat de campagne wellicht afklopt boven de bijna 5,7 miljoen euro van 2010.

“Het thema zat goed, dat voelden we al eerder”, reageert algemeen secretaris Bogdan Vanden Berghe. “Ondanks de vermeende klimaatmoeheid is het duidelijk dat de Vlaming wél wakker ligt van het klimaat.” Ook de historische datum (11 november 2011) en de activiteiten die daarrond georganiseerd werden hebben bijgedragen aan het resultaat. “Overal waar ik de afgelopen drie dagen ben geweest klonk hetzelfde geluid: een goede, begrijpelijke campagne waar de plaatselijke vrijwilligers goed weg mee konden.” Niet alleen financieel is het resultaat van de campagne goed, ook de sensibilisering rond het thema liep erg goed. Ondertussen zijn er al meer dan 300.000 fietsplaatjes de deur uit en organiseerden meer dan 550 organisaties en 150 scholen een eigen klimaatactie.

Voor het totaalresultaat van de campagne is het nog even wachten. In een aantal gemeenten loopt de actie immers nog door en ook de overschrijvingen die mensen thuis verrichten lopen nog. Toch wil Vanden Berghe nu al de 20.000 vrijwilligers danken die opnieuw in heel Vlaanderen aan de slag zijn gegaan met zowel de campagne als de historische datum. “Het steekt ons een hart onder de riem: jong en oud die elke keer weer de straat opgaan om solidair te zijn met een bevolkingsgroep die ze vaak niet eens kennen. Zowel aan hen als aan alle mensen die iets gekocht of gestort hebben zeg ik opnieuw: dankuwel voor de steun aan het Zuiden.”

Bron: persbericht koepel 11.11.11 van 13.11.11

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.