Nieuw schooljaar: focus op kwaliteitsonderwijs en 9.280 nieuwe scholen (CongoForum)

KINSHASA – Het niveau van de Congolese schoolkinderen gaat er sterk op achteruit, vooral in de openbare scholen. Een realiteit die de regering niet kan negeren. Het ministerie van Lager, Middelbaar en Technisch Onderwijs (EPST) is vastbesloten om de uitdaging aan te gaan. Het nieuwe schooljaar belooft een cruciaal jaar te worden.

De Congolese scholen heropenden hun deuren op 4 september, en het schooljaar eindigt normaal gezien op 2 juli 2024. Deze terugkeer naar de klas staat in het teken van ‘uitmuntend onderwijs’. Tony Mwaba Kazadi, de minister van EPST, maakte dit duidelijk bij de start van het nieuwe schooljaar, aldus Actualité.cd.

Het leidmotief van dit jaar kan in één zin worden samengevat: “Verbetering van de kwaliteit van het onderwijs door goed bestuur en verantwoording”. Voor minister Mwaba is de prioriteit niet langer alleen de invoering van gratis onderwijs. “We zijn hier niet alleen om gratis onderwijs te introduceren, maar ook om het te consolideren en te bestendigen”, benadrukt hij.

Het doel is tweeledig: aan de ene kant de tegenstanders van deze maatregel lik op stuk geven en aan de andere kant ervoor zorgen dat toekomstige generaties er ook van profiteren.

Een van de neveneffecten van gratis onderwijs is de massale toestroom van leerlingen naar openbare basisscholen, wat de minister ziet als een bewijs van het succes van het beleid. Maar hij erkent ook dat het absoluut noodzakelijk is om meer scholen te bouwen.

Er worden 9.280 nieuwe scholen gepland, waarbij zeker 8 per territorium, in het kader van het ontwikkelingsproject voor de 145 territoria. De minister mikt op het verhogen van het onderwijsniveau en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van leerkrachten. “Aanwerven op basis van vergelijkende examens, salarisverhogingen en initiële lerarenopleidingen, het zijn allemaal stappen die we plannen”, bevestigt Tony Mwaba.

De start van het nieuwe schooljaar op 4 september verliep niet vlekkeloos. Terwijl sommige ouders moeite hadden om hun kinderen te voorzien van wat ze nodig hadden, werden andere regio’s getroffen door veel ernstigere problemen. In de provincie Noord-Kivu bijvoorbeeld is er veel onveiligheid door de acties van gewapende groepen, wat velen op de vlucht jaagt. In andere zones, zoals Irumu, staken de leerkrachten voor onbepaalde tijd als reactie op vertragingen in de betaling. In de onderwijsprovincie Maï-Ndombe 3 hebben drie maanden onbetaalde lonen de leerkrachten ertoe aangezet om het begin van het schooljaar te boycotten.

Al deze uitdagingen illustreren hoe complex het Congolese onderwijslandschap is.

© CongoForum, 07.09.23 (rk)

Beeld – bron: Esther Ndalafinda/Radio Okapi

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.