Bootramp nabij Mbandaka: “Verbod op houten vaartuigen ouder dan 5 jaar” (CongoForum)

MBANDAKA – Het dodental als gevolg van bootramp nabij Mbandaka is sinds maandag opgelopen tot 50, volgens lokale maatschappelijke organisaties. Daarnaast worden meer dan 180 mensen vermist en hebben meer dan 220 mensen het overleefd.

Deze zoveelste schipbreuk op de Congorivier zou alles kunnen veranderen. Vandaag formaliseerde de minister van Vervoer de maatregel om alle houten boten ouder dan 5 jaar niet langer te laten varen. Marc Ekila Likombio deed de aankondiging op een gezamenlijke persbriefing met Patrick Muyaya Katembwe, de minister van Communicatie en Media en regeringswoordvoerder. Die briefing ging over de “Uitvoering van het Regeringsprogramma in de sector Transport en Communicatieroutes: verwezenlijkingen en vooruitzichten”, berichten Forum des As en Mediacongo.

De minister van Vervoer begon met het bespreken van de scheepsramp die op 15 oktober 50 levens eiste nabij Mbandaka. Volgens minister Ekila kapseisde de houten boot bij het uitvoeren van een “nachtelijk en verboden manoeuvre”.

“Naar aanleiding van dit ongeval zijn we met de voorzitter van de UCAB (Union congolaise des armateurs des baleinières) overeengekomen om de maatregelen te versterken die we sinds 12 september hadden genomen. We benadrukten de noodzaak om goederen en passagiers niet samen te vervoeren. Als een passagier plaatsneemt op een boot die gebruikt wordt om goederen te vervoeren, wordt hij of zij een verstekeling genoemd. We wilden de orde in deze sector herstellen. We hebben al deze reders de tijd gegeven om zich aan de regels te houden, maar helaas heeft zich toch weer een incident voorgedaan. Vandaag hebben we, als aanvulling bij de maatregelen die op 12 september zijn genomen, in onderling overleg besloten, en dit zal op 17 oktober worden geformaliseerd, dat alle houten schepen van meer dan 5 jaar oud niet meer in de vaart mogen zijn. We gaan eisen dat al het varend personeel alle nodige documenten kan verkrijgen”, verklaarde Ekila.

Volgens de minister van Vervoer, die de riviercommissaris ter plaatse in Bolomba citeerde, was het dodental van het ongeluk op een bepaald moment opgelopen tot 47 geborgen lichamen en verschillende vermisten. “We waren niet in staat om het scheepsdagboek te krijgen om precies vast te stellen hoeveel passagiers er aan boord waren, ook al was het ongeluk te wijten aan overbelading”.

Marc Ekila merkt ook op dat houten boten ’s nachts eigenlijk niet mogen vertrekken. “We hebben rond de kwestie gewerkt en contact opgenomen met de provinciale autoriteiten om hen te vragen een onderzoekscommissie in te stellen. Vermits de gouverneur van Equateur in Kinshasa is, wordt de onderzoekscommissie geleid door de vicegouverneur, die ter plaatse is. Er is een vertegenwoordiger van het ANR (de Congolese inlichtingendienst), de DGM (Direction Générale de Migration) en de riviercommissaris. Ik wilde dat de vertegenwoordiger van de politie ter plaatse zou komen, evenals de openbare aanklager, om het onderzoek te openen, maar ik heb ook overlegd met mijn collega, de minister Justitie, en we zijn overeengekomen dat er ter plaatse een gerechtelijk onderzoek zou worden geopend. Dat zou leiden tot een proces op heterdaad, waarbij de verantwoordelijkheid van de reder, de manager en de kapitein in het bijzonder zou worden vastgesteld”.

“Helaas is de eigenaar van de houten boot, een zekere Raymond, nog niet gevonden en is de bestuurder op de vlucht, maar het onderzoek wordt voortgezet. Dit zijn slechts enkele van de onmiddellijke maatregelen die zijn genomen”, aldus de minister.

Daar liet hij het niet bij. “We hebben ook de inspecteur geschorst die daar gestationeerd was. Het is zo dat het verboden is om ’s nachts de kade te verlaten, en we vonden dat er een verantwoordelijke moest worden aangesteld om ervoor te zorgen dat alle onderzoeken in goede omstandigheden werden uitgevoerd.

Voor de briefing zei de minister dat hij een lange vergadering had gehad met de voorzitter van de UCAB en hem had laten weten dat “we deze situatie niet langer kunnen aanvaarden. Want alleen al dit jaar hebben we 88 ongevallen en incidenten gehad die werden veroorzaakt door houten boten. Dat zijn er te veel, bijna 80% van de ongevallen op de rivier. We zeiden dat het tijd was om actie te ondernemen.”

© CongoForum, 17.10.23 (rk)

Beeld – bron: Radio Okapi/Paul-Richard Malengela

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.